Sportief

Hoewel ik voor het besluit om naar Santiago te gaan lopen al over een uitstekende fysieke conditie beschikte, in de afgelopen jaren diverse meerdaagse trektochten samen met mijn zoon Ryan gelopen, elfstedentocht, kennedymarsen etc., is het goed om je toch goed te voorbereiden op 110 dagen achtereen lopen van 30km dagtochten. Vandaar dat ik de volgende fysieke voorbereidingen getroffen heb.

Hardlopen

In september 2013 ben ik gestart met hardlopen. Daarvoor had ik nog nooit hard gelopen dus ben begonnen met een eenvoudig loopschema van de atletiekunie, de zogenaamde Running coach met Renate Wennemars. Dit is een loopschema in PDF formaat met daarbij behorende MP3 bestanden waarbij Renate je helemaal begeleidt, tips geeft, motiveert etc. Daarbij is de muziek ook nog eens redelijk recent en met zorg geselecteerd en sluit aan op de tempo’s ed.  De Running coach bestanden kun je vinden op de website van de endorfine junkie 😉

Logo Dutch runners

Logo Dutch runners

Achtereenvolgens heb ik de volgende Running choaches doorlopen:

  • Running Coach – 5 kilometer schema
  • Running Coach – 10 kilometer schema
  • Running Coach – 15 kilometer schema
  • Schema halve marathon – 21,1 km

Helaas heb tijdens het laatste schema, de opbouw voor de halve marathon, mijn pezen onder de voeten geblesseerd, ook wel hielspoor genaamd. Dit is heel spijtig want ik moest nog 1 week trainen voor dat ik de halve marathon zou lopen. Maar nu, bijna hersteld van de blessure heb ik op advies van een sportpodoloog, besloten om te stoppen met het lopen van lange afstanden en me te gaan concentreren op de opbouw voor het wandelen. Wel ga ik, zodra ik hersteld ben van de blessuren, nog even door met hardlopen, maar dan op een zacht pitje, bijvoorbeeld 2 x in de week 5 tot 10 km.

Wandelen

Tot zo’n drie en een halve maand voor mijn vertrek naar Santiago loop ik ieder weekend zo’n 25 tot 40 km. Veelal volg ik de LAW-paden in Friesland, zie ook de blog.

Hieronder mijn opbouwschema in de laatste maanden voor mijn vertrek, deze is tevens te downloaden van https://drive.google.com/open?id=1UKK6DRbfShpUFmFSt3XjPnEeQWh5FGSt4f16GnFXLGo&authuser=0

Trainingsschema

 

Datum Afstand Kg Bepakking
Zo, 31 mei 35 km 16 Kg
Do, 28 mei 7 km 17 Kg
Di, 26 mei 19 km 16 Kg
Zo, 24 mei 30 km 15 Kg
Do, 21 mei 7 km 16 Kg
Di, 19 mei 19 km 15 Kg
Zo, 17 mei 30 km 15 Kg
Do, 14 mei 7 km 16 Kg
Wo, 13 mei 5 km 15 Kg
Zo, 10 mei 30 km 14 Kg
Vr, 8 mei 14 km 15 Kg
Wo, 6 mei 5 km
Zo, 3 mei 27,5 km 14 Kg
Do, 30 april 7 km 15 Kg
Wo, 29 april 5 km
Zo, 26 april 27,5 km 13 Kg
Vr, 24 april 13 km 14 Kg
Wo, 22 april 5 km
Zo, 19 april 25 km 13 Kg
Do, 16 april 7 km 14 Kg
Wo, 15 april 5 km
Zo, 12 april 25 km 13 Kg
Vr, 10 april 14 km 14 Kg
Wo, 8 april 6 km
Zo, 5 april 25 km 12 Kg
Do, 2 april 7 km 13 Kg
Wo, 1 april 5 km
Zo, 29 maart 25 km
Vr, 27 maart 10 km 12 Kg
Wo, 25 maart 5 km
Zo, 22 maart 20 km
Do, 19 maart 6 km 10 Kg
Wo, 18 maart 6 km
Zo, 15 maart 15 km 8 Kg
Vr, 13 maart 10 km
Wo, 11 maart 5 km
Zo, 8 maart 10 km 6 Kg
Do, 5 maart 7 km
Wo, 4 maart 5 km
Zo, 1 maart 5 km 0 Kg, met nieuwe schoenen

Overig

Dagelijks op de fiets voor woon – werkverkeer van Berltsum naar Leeuwarden, Stiens of Wommels, gemiddeld zo’n 30 km per dag.

Daarnaast zit ik er aan te denken op in bovenstaand wandelschema ook andere sporten zoals schaatsen en zwemmen op te nemen in de winterperiode wanneer het wandelen wat minder aangenaam is of het daglicht te kort is voor lange wandeltochten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s